marți, 30 ianuarie 2018

Biserica şi integrarea europeană

sursa:https://str.crestin-ortodox.ro/foto/911/91087_steag-europajpg_w180.jpg
În încercarea de a găsi un răspuns la întrebarea "De ce biserica din Republica Moldova" este împotriva integrării europene din 2010 încoace am analizat  BOP-urile din anul trecut. Şi aici vin cu o mică clarificare, când spun de biserica ortodoxă, eu nu am în vedere credincioșii acestui cult religios, dar o parte din clerul ei în frunte cu ÎPS Vladimir, PS Marchel, ÎPS Sava, etc. 

Aşa dar, de unde vine această întrebare? Am pus-o de circa  6-7 ani, atunci când s-a început acea debandadă cu tot ce a fost legat de dialogul pe liberalizarea regimului de vize. Ulterior, întrebarea a fost trecută pentru mine la cel  de-al 10 plan, nu am considerat că merită atenție, noi trebuie să mergem înainte. Dar am privit emisiunea "Vectorul European" din 15 ianuarie curent, la postul public de televiziune, una din puținele emisiuni, care încă se mai merită privite la postul TV care este plătit de banii mei, ai noștri ai tuturor. Emisiunea este moderată de jurnalista Ludmila Barbă, care produce unul din puținele proiecte media din R.Moldova pe tematica integrării europene de mai multi ani (cred că a început prin 2004). Spuneam că văzusem o emisiune și acolo se arăta experiența Georgiei. Dragi prieteni, asta m-a dat jos, la propriu am "scos pălăria" fată de georgieni pentru ceea ce au făcut, dar în special pentru clericii bisericii din Georgia, întrebându-mă, de ce nu suntem ca georgienii? 
Vă invit să vedeți și dumneavoastră captura video la acest subiect din emisiunea de la 15 ianuarie.



În acest sens am încercat să analizez mai multe sondaje sociologice din 2015 încoace și iată ce ne arată aceste sondaje:

Dar de fapt implicarea BOM în viața a fost întotdeauna, dar a luat amploare după 2012 când autoritățile R. Moldova au avansat pe dialogul cu privire la liberalizarea regimului de vize. Ca reacție, BOM a venit cu unele declarații, inclusiv și interzicerea de participare a demnitarilor la împărtășanie. După care au urmat mai multe decizii și declarații a sinodului BOM şi 4 septembrie 2014, printre care reacții la cele mai stringente probleme cu care se confruntă societatea autohtonă. Prin aceasta cea mai stringentă problemă cu care se confruntă societatea autohtonă este "consecințele adoptării legii antidiscriminare", și nu abandonul de copii, mesaje de ură și manipulare, violența familiară, consumul de alcool, droguri și multe altele.
sursa: https://i0.wp.com/mitropolia.md/wp-content/uploads/2014/09/nr.01a.jpg
Cea de-a doua declarație se referă la "provocările secularizate a Uniunii Europene", prin care sinodul BOM declară că "Europa ne arată un exemplu de existenta fără Dumnezeu". 
https://i1.wp.com/mitropolia.md/wp-content/uploads/2014/09/nr.04.jpg
Toate astea la un loc, oare nu sunt un exemplu clasic de implicare directă în viața politică a statului. Asta de fapt, ca și implicarea clerului în scrutine electorale, ne spune despre diferența în abordări a Bisericii Ortodoxe din Georgia și Republica Moldova, unde în Georgia Biserica este într-adevăr independentă și de stat dar și de Biserica Ortodoxă din Rusia. 

Pentru a vă convinge, vă invit să priviți captura video de mai sus, semnată de doamna Ludmila Barbă. Sper că veți face concluziile de rigoare. Cel puțin eu demult le-am făcut. 

Vreau să finisez cu următoarele - "Dumnezeul adevărat este Dumnezeul dragostei și al păcii, nu al războiului și al urii". În speranța, că majoritatea reprezentanților din clerul BOM vor ține cont de faptul că "Dumnezeul adevărat este cel care promovează dragostea și pacea, nu războiul și ura". 



Nu a implicat oare BOM în politică PS Marchel atunci când a l-a sprijinit pe candidatul pe atunci Igor Dodon în alegerile prezidențiale? După ce ultimul a devenit președinte, a decorat un grup de fețe bisericești, inclusiv și pe PS Marchel cu înalte distincții de stat.

Toate aceste  afirmații, dar și altele, au servit temei pentru Curtea Constituțională la data de 14 decembrie 2016, să emită câteva adrese Parlamentului de la Chișinău, în vederea instituirii unor mecanisme de sancționare, inclusiv în ordine penală, pentru orice tentativă de implicare a cultelor religioase în campaniile electorale. A trecut un an și eu nu îmi aduc aminte ca autoritățile statului să fi venit cu aprobarea acestor mecanisme. Suntem într-un an electoral și mii groază să îmi închipui la ce vor apela unii reprezentanți ai clerului pentru a "răsplăti" acele decorații ale lui Igor Dodon, dar și cu ce inovații vor veni inclusiv promovate de către "șefii" săi de la Moscova.

Rămâne să vedem toate aceste lucruri, inclusiv și de cât de anemice vor fi autoritățile statului. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

AMERICA’S POLICY IN EASTERN EUROPE: U.S. ROMANIAN COMMON INTERESTS

By Nicholas Dima American-Romanian cooperation is viewed as favorable by most people, but with some reservation. This reservation is di...